تعرفه-سندیکا-سرویس-و-نگهداری-آسانسور
آسانسورها بهعنوان یکی از تجهیزات حیاتی در ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی، نقش مهمی در تسهیل جابهجایی افراد و کالاها دارند. با توجه به اهمیت این تجهیزات، سرویس و نگهداری صحیح و منظم آسانسورها از اولویتهای اساسی است. سرویس آسانسور نه تنها ایمنی کاربران را تضمین میکند بلکه عمر مفید این تجهیزات را افزایش میدهد.
در همین راستا، سندیکا سرویس و نگهداری آسانسور بهعنوان یک نهاد صنفی و تخصصی، وظیفه دارد تا استانداردهای لازم برای خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را تعریف کرده و بر اجرای آنها نظارت کند. همچنین این سندیکا هر ساله تعرفههای رسمی خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را تعیین و اعلام میکند تا شرکتهای فعال در این حوزه و مشتریان بتوانند با شفافیت کامل از خدمات بهرهمند شوند.
در ادامه، علاوه بر بررسی نقش سندیکا، به تعرفههای رسمی سرویس و نگهداری آسانسور نیز خواهیم پرداخت.
تعرفههای پیشنهادی سرویس و نگهداری آسانسور در سال جاری
تعرفههای اعلامی سندیکا برای سرویس و نگهداری آسانسور معمولاً بهصورت سالانه بهروزرسانی میشود. در سال جاری، تعرفههای پیشنهادی بر اساس نوع آسانسور و تعداد توقفها به شرح زیر است:
توجه: این تعرفهها شامل هزینه تعویض قطعات یدکی نمیشود. در صورت نیاز به تعویض قطعات، هزینه آنها بهصورت جداگانه محاسبه میشود.
هزینه نگهداری هر دستگاه پله برقی تا ارتفاع بالابری ۵ متر معادل ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال به صورت خالص محاسبه گردد. در ساختمانهایی که بیش از دو دستگاه پله برقی دارند ، به صورت ذیل عمل گردد:
چهار دستگاه به ازای هر دستگاه ۱۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال و بیش از چهار دستگاه به ازای هر دستگاه ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال سایر شرایط :
— قراردادهای سرویس و نگهداری یکساله میباشد و دفعات سرویس آسانسور ، به ازای هر ماه، یک نوبت خواهد بود
۲- کارفرمایان و مدیران ساختمان ها میبایستی فقط با شرکتهایی که عضو سندیکا بوده و پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنعت معدن و تجارت دارند، انعقاد قرارداد نموده و وضعیت شرکت آسانسور را از سندیکا استعلام، و یا در سایت سندیکا به آدرس www.iseei.net بررسی نمایند . همچنین ضمن مراجعه به دفتر شرکت آسانسور ، وضعیت شرکت طرف قرارداد را از نظر امکانات ، توانایی ، ثبات ، مورد بررسی و بازبینی و کنترل قرار دهند. کارفرمایان و مدیران ساختمانها توجه داشته باشند ، از انعقاد قرارداد سرویس آسانسور، با اشخاص حقیقی، اشخاص فاقد صلاحیت یا شرکتهای فاقد پروانه و یا شرکتهای فاقد دفتر کار ، جداً خودداری نمایند . ) – ملاک محاسبه مبلغ قرارداد سرویس بر اساس حداقل ۵ توقف میباشد. آسانسورهای ۲ و ۳ و ۴ توقف براساس ۵ توقف محاسبه میشوند.
٤- نحوه دریافت حق سرویس : برای سال اول طی یک قسط برای ۱۲ ماه در ابتدای شروع قرارداد میباشد . برای سال دوم و سالهای بعد، طی دو قسط مساوی در ابتدای هر دوره ۶ ماهه میباشد کارفرما و یا مدیریت ساختمان موظف است روغن مصرفی آسانسور را تأمین و در اختیار سرویسکار قرار دهد.
سرویس هایی که مستلزم هماهنگی قبلی تلفنی میباشد ، مبلغ ۱۰ درصد به قیمتهای مندرج در جدول فوق افزوده میشود .
– پذیرش تعمیرات آسانسور بصورت « از خرابی تا خرابی یا بصورت رفع خرابی موردی» ممنوع است و میبایستی قرارداد یکساله منعقد شود. ۷- ساعت کار تکنسینهای سرویس و تعمیر آسانسور در ساعات اداری شیفت عادی از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۶ بعد از ظهر و روزهای پنج شنبه تا ساعت ۱۲ میباشد. اعزام تعمیرکار برای رفع خرابی آسانسور از ساعت ۱۶ تا ۲۰ یا روزهای جمعه و روزهای تعطیل یا اعزام تعمیرکار برای رفع خرابی آسانسور بصورت شبانه روزی ( ۲۴ ساعته ) ، شامل این نرخ نامه نمیشود و مشمول افزایش قیمت با توافق طرفین میباشد .
۹ – جدول فوق برای آسانسورهای با سرعت یک متر بر ثانیه میباشد. برای آسانسورهای با سرعت ۱/۶۰ متر بر ثانیه مبلغ ۱۰ درصد به قیمتهای مندرج در جدول فوق افزوده میشود. برای سرعتهای دو متر و بیشتر از دو متر بر ثانیه ، مشمول افزایش قیمت با توافق طرفین میباشد .
۱۰ – آسانسورهای دارای دو ورودی و خروجی مانند : دو درب مقابل ) تونلی ( یا دو درب مجاور ( L لیفت ) ، و آسانسورهای دارای طبقات بدون توقف (دارای ارتفاع طبقات بیشتر از ۵ متر ( شامل این نرخ نامه نمیشود و مشمول افزایش قیمت با توافق طرفین میباشد.
۱۱ – کلیه آسانسورها میبایستی دارای بیمه نامه مسئولیت مدنی دارندگان آسانسور در قبال استفاده کنندگان باشند و پرداخت مبلغ حق بیمه یکساله بعهده مدیریت ساختمان ( کارفرما ) میباشد .
۱۲- قیمت سرویس و نگهداری آسانسورهای منصوبه در اطراف و حومه شهر مبداء و همچنین شهرستانهای دور از شهر مبداء شامل این نرخ نامه نمیشود و مشمول افزایش قیمت با توافق طرفین میباشد. منظور از شهر مبداء ، محل دفتر مرکزی شرکت آسانسور یا شعبه شرکت میباشد.
۱۳- هزینه حقوق و دستمزد تکنسین مقیم برای نگهداری و تعمیر آسانسور (ها) ، شامل این نرخ نامه نمیشود . (با توجه به هزینه های دستمزد تکنسین مقیم، مبلغ ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به ازای هر شیفت کاری تکنسین پیشنهاد میگردد.
١٤ – بهای قطعات تعویضی یا تعمیری و اجرت آنها ، جزء مبلغ قرارداد سرویس و نگهداری نمیباشد و کارفرما میبایستی جداگانه پرداخت نماید. در سال اول راه اندازی آسانسور (به جهت گارانتی بودن آسانسورها ) ، این موارد رایگان میباشد. بدیهی است هزینه سرویس آسانسور در سال اول رایگان نمیباشد.
١٥ – هزینه سرویس و نگهداری آسانسورهای خاص مانند آسانسورهای هیدرولیک ، آسانسورهای سرعت بالا آسانسورهای خودروبر ، آسانسورهای مسافربر با ظرفیت ۱۱ نفر و بیشتر ، آسانسورهای کارخانهها و مراکز صنعتی ، آسانسورهای ویژه و موارد ذکر نشده در این نرخ نامه مشمول افزایش قیمت با توافق طرفین میباشد. ١٦ در طول مدت قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور ، دخالت اشخاص ثالث ( اعم از : حقیقی یا حقوقی ، آسانسوری یا متفرقه ( ممنوع میباشد . ۱۷ – قیمتهای فوق برای یک دستگاه آسانسور در ساختمان میباشد و در صورت وجود بیش از یک دستگاه ۱۰٪ از قیمتهای فوق الذکر کسر میگردد . ۱۸ – کلیه مبالغ اعلامی در نرخ نامه به صورت خالص میباشد.
اعتبار این نرخ نامه تا پایان سال ۱۴۰۴ میباشد.